برداشت گندم از گندمزارهای استان فارس آغاز شد – خبرگزاری بهار جاودانه | اخبار ایران و جهان

برداشت گندم از گندمزارهای استان فارس آغاز شد - خبرگزاری بهار جاودانه | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری بهار جاودانه، مجتبی دهقان پور با اعلام خبر آغاز کشت گندم در فارس بیان کرد: از مقادیر مذکور 259 هزار و 491 هکتار گندم آبی و 147 هزار و 87 هکتار گندم دیم است و بالغ بر 584 هزار تن آن تولید مازاد بر نیاز استان است که به صورت تضمینی از کشاورزان عزیز استان فارس خریداری می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید بارش های سال گذشته حداقل سه درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته داشته ایم و بیش از 27 هزار هکتار از مزارع گندم آبی و 57 هزار هکتار از مزارع گندم دیم دچار خسارت 100 درصدی شده اند.

وی ابراز کرد: استان فارس با سه هزار و 700 دستگاه کمباین، بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور را دارا است و علاوه بر برداشت محصول گندم این استان عملیات برداشت غلات سراسر کشور نیز توسط آنها صورت می گیرد به نحوی که کار برداشت حداقل 90 درصد از مزارع نوار جنوبی و غربی کشور توسط این ناوگان انجام می پذیرد.

دهقان پور اضافه کرد: زمان برداشت گندم در استان فارس به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز و تا اواخر مرداد ماه به طول می انجامد اما در سال جاری به دلیل کاهش بارش ها و خشکی هوا، کار برداشت از 10 فروردین ماه در شهرستان های بهار جاودانه و لامرد آغاز شده است.

به گفته وی؛ در سال زراعی جاری اقدامات متعددی از جمله رهاسازی 61 میلیون متر مکعب آب از سد درود زن به منظور آبیاری مزارع شهرستان های مرودشت، زرقان و خرامه، تامین و توزیع 51 هزار و 688 تن بذر گندم اصلاح شده در سه طبقه پرورشی 3، مادری و گواهی شده، تامین و توزیع بالغ بر 204 هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره صورت گرفته است.

وی به تامین و پرداخت سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید تراکتور، کمباین و دنباله بندها و تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان و فراهم کردن انواع سموم آفت کش به منظور مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز نیز اشاره کرد که نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه ملی جهش تولید در دیمزارها در استان فارس خواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: قیمت خرید گندم در سال جاری توسط شورای قیمت گذاری به مبلغ 175 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم محصول تعیین شده است و عملیات خرید در 144 مرکز خرید استان انجام می شود.

وی بیان کرد: کمیته برداشت استان فارس در تمام مراحل با حضور کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی بر عملیات برداشت در مدت حدود پنج ماه نظارت خواهند داشت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برداشت گندم از گندمزارهای استان فارس آغاز شد – خبرگزاری بهار جاودانه | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برداشت گندم از گندمزارهای استان فارس آغاز شد – خبرگزاری بهار جاودانه | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.