حبیب بن مظاهر که بود؟/ وقتی ولایتمداری سبک زندگی افراد می‌شود

حجت‌الاسلام بابادایی در گفت‌وگو با بهار جاودانه؛

حبیب بن مظاهر که بود؟ وقتی ولایتمداری سبک زندگی افراد می‌شود

حجت‌الاسلام وحید بابادایی کارشناس و سخنران مذهبی گفت: خیلی‌ها ممکن است اهل نماز و عبادت و دانش باشند اما نتوانند ولایتمدار خوبی باشند، ما در صحنه کربلا با شخصی روبه رویم که در ولایتمداری کم مانند است.

حجت الاسلام وحید بابادایی کارشناس و سخنران مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزار‌ی علم و فناوری بهار جاودانه گفت: فرا رسیدن ایام محرم را به همه عاشقانه امام حسین (ع) تسلیت عرض می‌کنم، امیدوارم که همه عشاق و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) که دلشان با اهل بیت است و متصل به این خاندان هستند، محرم امسال بتوانند انجام وظیفه کرده و تکلیفشان را به درستی انجام و از فیوضات این ماه بهره‌مند شوند.

وی در ادامه درباره شخصیت حبیب بن مظاهر و حضورشان در کنار امام حسین (ع) در کربلا گفت: درباره شخصیت بزرگی، چون حبیب باید اینطور گفت که ایشان فردی است که کهولت سن زیادی در زمان عاشورا و در کربلا دارد، چرا که قبل از بعثت پیامبر (ص) به دنیا آمده، دوره کودکی و نوجوانی پیامبر و امام حسن (ع)، امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) را درک کرده و در کل می‌توان گفت که شخصیتش در کنار شکل گیری حکومت اسلامی و در سایه آن و بزرگی، چون پیامبر (ص)، امام علی (ع)، امام حسن و امام حسین (ع) شکل گرفت.

ویژگی‌های اخلاقی و اعتقادی حبیب بن مظاهر

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: لذا حبیب فردی است که از جهت حکومت، دینداری و ولایتمداری فردی کامل است، او از افراد خالص و ذوب در ولایت امام علی (ع) است زمانی هم که حکومت امام در کوفه شکل گرفت، به کوفه مهاجرت کرد و ساکن آنجا شد و جزو ارکان حکومت امام علی (ع) شد. پس از شهادت امام علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) طبعا ایشان با ارادتی که به این خاندان داشت، با امام حسین (ع) همراه شد و او را رها نکرد؛ بنابراین زمانی که می‌شنود امام عازم کوفه است در صحرای کربلا حاضر می‌شود و رشادت به خرج می‌دهد و تا آخرین نفس از شهدایی است که جانانه پای ولایت و دفاع از حریم اهل بیت (ع) می‌ایستد.

وی با اشاره به اینکه حبیب بن مظاهر از لحاظ علمی فردی با سواد و حافظ کل قرآن است، افزود: او تفسیر را از امیرالمومنین (ع) آموخته و مربی قرآن است بنابراین اگر در عصر صدر اسلام بخواهیم به علم و دانش کسی استناد کنیم، سراغ قرآن می‌رویم، چون مهمترین مشخصه فرد عالم این بوده که قرآن را تفسیر و تعلیم کند. حبیب حافظ، مفسر و معلم قرآن است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر هم فردی زاهد است و تمام زندگی‌اش به عبادت خالصانه و شب زنده داری گذشته است، وی شب را تا صبح بیدار بود و یک ختم قرآن انجام می‌داد، خوابش بسیار کم بود و حتی در صحنه عاشورا هم شاهد دلاوری‌ها و رشادت‌هایش هستیم، منتها زمانی که می‌توانست به عبادت می‌پرداخت و از فرصت‌ها استفاده می‌کرد، روحیه معنوی و عبادی‌اش را حفظ و رشد می‌داد.

حجت‌الاسلام بابادایی مهمترین خصوصیت حبیب بن مظاهر این شهید بزرگوار را پا در رکاب امام داشتن و ولایتمداری او به شمار آورد و گفت: خیلی از افراد ممکن است اهل نماز و عبادت باشند یا دانش داشته باشند، اما نتوانند ولایت مدار خوبی باشند. ما در صحنه کربلا با دو نوع شخصیت روبه روییم یکی عمر سعد در راس لشکر عبیدالله و یک شخصیت هم حبیب بن مظاهر که پرچمدار امام حسین (ع) است، عمر سعد کسی نیست که امام حسین (ع) را نشناسد و جریان اسلام را نداند، کاملا آگاه است قبلا در رکاب امام بوده، اما ولایتمداری‌اش لنگید و به خاطر طمع دنیا ولایت امام را کنار گذاشت و تابع ولایت کفر شد و به قتل فرزند رسول خدا افتخار کرد، برعکس هم شخصیت‌هایی مثل ظهیر و حبیب هستند.

وی همچنین گفت: ما در بین یاران امام هم با دو دسته مواجه هستیم نخست کسانی که از بنی هاشم و اقوام امام هستند، چون حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) و (ع) و دسته دوم هم کسانی که قرابت قوم و خویشی با امام ندارند، اما انسان‌های مومنی‌اند و از صحابه و یاران ذوب در ولایت امامند مثل ظهیر و حبیب که اسامی‌شان هم در کتب تاریخی هست، این دو اسم خود را اینجا کاملا درخشان نشان می‌دهند حبیبی که پیرمردی سالخورده است و عافیت طلبی را کنار گذاشته و تا لحظه آخر کنار امام می‌ایستد و در نهایت هم در رکاب امام شهید می‌شود.

حجت‌الاسلام بابادایی یادآور شد: چه بسا افرادی که نماز بخوانند، روزه بگیرند و اعمال عبادی انجام دهند، اما ولایت پذیری‌شان مشکل داشته باشد، جایی که ولی یک مومن تصمیمی بگیرد، دستوری بدهد و مصلحتی را بسنجد کسانی که در ولایتمداری مشکل داشته باشند، نمی‌توانند اطاعت کنند مثل کسانی که در صفین بودند و علیه امام شمشیر کشیدند و به خاطر حیله قرآن سر نیزه کردن، قرآن ناطق را فراموش کردند.

وی در پایان گفت:‌در همین عصر و زمانه شاهد هستیم کسانی که ممکن است به ظاهر اعتقاد و دین هم داشته باشند، اما زمانی که پای عمل برسد و آنجا که پای آبرو جان در میان باشد، هزینه نمی‌کنند برعکس آن هم، چون حبیب‌ها که هشت سال دفاع مقدس به جبهه‌ها رفتند و شهید شدند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حبیب بن مظاهر که بود؟/ وقتی ولایتمداری سبک زندگی افراد می‌شود" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حبیب بن مظاهر که بود؟/ وقتی ولایتمداری سبک زندگی افراد می‌شود"، کلیک کنید.