موسم اربعین و سفره‌داری ایلامیان

موسم اربعین و سفره‌داری ایلامیان

بهار جاودانه/ایلام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان ایلام و گروهای مردمی آماده خدمات‌رسانی به زائران اربعین هستند.

در حالی گروه‌ای مردمی در قالب مواکب، آشپزخانه‌دار، راهنما، پارکینگ‌دار و مهمان‌پذیر خود را برای خدمات‌رسانی در کنگره عظین اربعین آماده کرده‌اند، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نیز بر الساس وظایف ذاتی و قانونی خود برای خدمات‌رسانی خوب به زائران آماده شده‌اند.

فراهم‌سازی آب پایدار برای مهران در اربعین

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به تأمین آب پایدار برای اربعین حسینی در مرز مهران، گفت: برای مواکب  مهران ۲۰ تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌کنند.

محمد محمدی امروز یکشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳، در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: برای هوشمندسازی شبکه آب شهر و پایانه مرز مهران به صورت پایلوت کشوری قرارداد امضا شده است و در سال جاری بحث هوشمندسازی شبکه آب این مناطق به انجام می‌رسد.

وی افزود: در حوزه اربعین، با استان‌های معین نیز جهت تأمین آب پایدار در نقاطی که احتمال می‌رود دچار مشکل شوند، ۲۰ تانکر جهت آبرسانی به صورت سیار در نظر گرفته شده تا خدمات آبرسانی به مواکب در مرز مهران و سایر مناطقی که موکب مستقر هست ‌را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام تصریح کرد: همچنین برای اربعین ۵۵۰ متر لوله‌گذاری فاضلاب و ۶۵۰ متر لوله‌گذاری و یک و نیم کیلومتر خط انتقال آب اجرا شده است.

برپایی موکب فرهنگی حسینیه ایلام

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام با اشاره به برپایی موکب فرهنگی حسینیه ایلام در سال گذشته، خبر از برپایی مجدد این موکب در محل پایانه مرزی  داد و افزود: خوشبختانه علاوه برای برپایی موکب حسینیه ایلام، موکب اسکان و پذیرایی نیز جهت رفاه حال زائرین گرامی در محل ساختمان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهران مستقر خواهد شد.

رئیس کمیته فرهنگی اربعین استان ایلام خاطرنشان کرد: علاوه بر برپایی مواکب فرهنگی، پذیرای و اسکان، امسال شاهد اختصاص غرفه‌های قرآنی به برنامه‌های فرهنگی اربعین خواهیم بود، غرفه زندگی با آیه‌ها از جمله غرفه‌هایی خواهد بود که در امور قرآنی ارائه خدمت خواهد کرد و در خدمت زائرین دایر می‌شود.

وی در مورد استفاده از ظرفیت فضای مجازی و انعکاس خدمات مردم مهران به زائرین گفت: خوشبختانه تاکنون بیش از ۱۰۰ منزل تحت عنوان بیت الحسین (ع) شناسایی شده اند که بصورت رایگان به زائرین خدماتی از قبیل اسکان و پذیرایی ارائه می‌دهند، سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از گروه‌های رسانه ای،  در مورد خدماتی که این خانواده‌ها به زائرین انجام می‌دهند تولیداتی خواهند داشت و با استفاده از ظرفیت صدا وسیما و انتشار در فضای مجازی این خدمات روایت خواهند شد.

نظارت  بهداشت بر خوراک موکب‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست گفت: توصیه می‌کنم رابطان بهداشتی توسط موکب‌داران به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام معرفی شود که آموزش‌های لازم را دریافت کنند که سلامت مردم به مخاطره نیافتد.

دکتر علی نیکونهاد ادامه داد: تمامی مواد خوراکی که به زائران اهدا می‌شود باید بسته‌بندی باشد و موارد بهداشتی و ایمنی در مواظب باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت پشه آئدس و احتمال شیوع بیماری تب دنگی باید کلیه ادارات دخیل، اهتمام ویژه داشته باشند.

بازدید وزیر کشور از مزر مهران

وزیر کشور و بهرام‌نیا استاندار ایلام نیز روز گذشته از محل جانمایی مواکب در میدان اربعین مرز مهران بازدید کردند.

 برطرف شدن گره‌های ترافیکی و کوتاه شدن مسیر راهپیمایی زائرین از اصلی‌ترین دلایل جانمایی مواکب به بعد از میدان اربعین است که در حال تسطیح و نصب تجهیزات برای تامین آب و برق است.

سایت مواکب در ۲.۵ هکتار برای استقرار ۵۵ موکب و تعداد ۴۸ غرفه برای سامان‌دهی دستفروشان در این نقطه طراحی شده و در پیشانی میدان اربعین یگان‌های خدمت‌رسان مستقر خواهند شد.

احمد وحیدی وزیر کشور در همایش بزرگ موکب‌داران، خادمان و جهادگران اربعین حسینی استان ایلام اظهار کرد: اربعین مقدمه و پیشواز ظهور امام عصر (عج) است و امام حسین (ع) همه وجود خود را برای ورود به مکتب انسان‌ساز دعوت کرده و در این میان اربعین بهترین فرصت برای اتصال به خاندان وحی است.

پایان خبر بهار جاودانه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "موسم اربعین و سفره‌داری ایلامیان" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "موسم اربعین و سفره‌داری ایلامیان"، کلیک کنید.