چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

سال 1402 با درگذشت ستارگان بزرگی در دنیای ورزش همراه بود.

به گزارش بهار جاودانه، سال 1402 به پایان خود رسیده است. حال در شرایطی به استقبال نوروز می رویم که دنیای ورزش به یاد بزرگانی است که در این سال از دنیا رفتند.

به بهانه شروع سال جدید نگاهی به بزرگان دنیای ورزش می اندازیم که امسال آخرین سال زندگی شان بود.

آندریاس برمه

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

آندریاس برمه گلزن فینال جام جهانی 1990 در 63 سالگی درگذشت. اندی برمه در دوران فوتبالش به عنوان بازیکن و مربی موفقیت های بزرگ و زیادی را به دست آورد. او در دوران فوتبالش برای کایزرسلاترن، بایرن مونیخ و اینتر بازی کرد و دو بار بوندسلیگای آلمان و یک بار سری آ ایتالیا را به دست آورد. او همچنین با اینتر در جام یوفا 1991 قهرمان شد و با کایزرسلاترن در سال 1996 جام حذفی را به دست آورد.

کلوین کیپتوم

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

کلوین کیپتوم، قهرمان ماراتن جهان و مربی اش، در یک حادثه رانندگی جان باختند. او سال 2023 قهرمان دوی مسابقه اصلی ماراتن دنیا شد و توانست در لندن و شیکاگو عنوان نخست را به دست بیاورد. کیپتوم هشتم اکتبر 2023 در ماراتن شیکاگو رکورد جهانی را به نام خود ثبت و مسافت 42 کیلومتری را در دو ساعت و 35 ثانیه طی کرد.

کورت همرین

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

کورت همرین، مهاجم نامدار فوتبال سوید، در 90 سالگی درگذشت. این فوتبالیست بیشتر دوران حرفه ای خود را در ایتالیا گذراند و هنوز در بین 10 گلزن برتر سری آ قرار دارد. او در تیم ملی سوید در 32 بازی 17 گل به ثمر رساند. او در جام جهانی 1958 توانست با سوید به فینال جام جهانی راه یابد و در نهایت برابر برزیل شکست خورد و در نهایت پس از یک دوره بیماری طولانی در 90 سالگی درگذشت.

فرانتس بکن باویر

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

فرانتس بکن باویر، اسطوره فوتبال آلمان، یکی از مهم ترین چهره های فوتبالی بود که سال 1402 از دنیا رفت. قیصر فوتبال آلمان در 78 سالگی درگذشت. او که یکی از پرافتخارترین بازیکنان و مربیان تاریخ فوتبال محسوب می شود به همراه دیدیه دشان و ماریو زاگالو تنها مربیانی اند که در دنیای فوتبال توانسته اند هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان سرمربی، جام جهانی را بالای سر ببرند.

ماریو زاگالو

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

ماریو زاگالوی افسانه ای که به عنوان بازیکن و مربی با تیم ملی برزیل چهار قهرمانی جام جهانی را تجربه کرده بود، در 92 سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت. او در جام جهانی 70 هدایت تیم ملی برزیل را بر عهده داشت و خیلی ها تیم تحت هدایت او را بهترین تیم ادوار جام جهانی می دانند که توانست با قدرت قهرمان جام جهانی شود. او در جام جهانی 58 نیز با برزیل به عنوان قهرمانی جام جهانی رسیده بود.

تری ونبلز

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

تری ونبلز، سرمربی سال های دور تیم ملی فوتبال انگلیس نیز در 80 سالگی درگذشت. ونبلز در بازی خاطره انگیز ایران و استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه، هدایت کانگوروها را بر عهده داشت. او پس از گذراندن دوران بسیار موفق با کریستال پالاس، کویینزپارک، بارسلونا و تاتنهام، سکان هدایت انگلیس را بر عهده گرفت و این تیم را به نیمه نهایی یورو 96 رساند. او همچنین بیش از 500 بازی برای چلسی، تاتنهام، کویینزپارک رنجرز و کریستال پالاس به عنوان بازیکن انجام داد.

سر بابی چارلتون

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

سر بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلیس و باشگاه منچستریونایتد نیز در 86 سالگی درگذشت. او فوتبالش را از باشگاه منچستریونایتد شروع کرد. در جام جهانی 1962 به همراه تیم ملی انگلیس حضور داشت ولی با وجود ارایه بازی های بسیار خوب به موفقیتی دست نیافت. در دهه 1960 او به همراه جرج بست و دنیس لاو، مثلثی فوق العاده در تیم منچستریونایتد تشکیل داد. چارلتون در پایان جام جهانی 1966 عنوان بهترین بازیکن جام را کسب کرد و در این سال صاحب توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال اروپا هم شد. چارلتون در 606 بازی در منچستر 199 گل به ثمر رساند.

لوییس سوارس میرامونتس

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

لوییس سوارس میرامونتس که دوران درخشانی در اینتر و بارسلونا داشت، در 88 سالگی درگذشت.  سوارس که 32 بازی ملی برای اسپانیا انجام داد، بیشتر به خاطر دوره درخشانش در سن سیرو به یاد آورده می شود. او سال 1961 به اینتر پیوست و 9 سال به یادماندنی را در میلان سپری کرد و تاکنون تنها اسپانیایی است که فاتح توپ طلا شده است.

سیلویو برلوسکنی

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

سیلویو برلوسکنی، معمار میلان طلایی که سال ها در فوتبال اروپا حکمرانی کرد، بعد از ابتلا به سرطان خون درگذشت. نام برلوسکونی برای اهالی فوتبال، تیم میلان را تداعی می کند که در دوران درخشانش توانست به قهرمانی های مهمی در ایتالیا و لیگ قهرمانان برسد.

آنتونیو کارباخال

چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

دروازه بان سابق تیم ملی مکزیک که سابقه 5 حضور در جام جهانی را داشت در 93 سالگی درگذشت. کارباخال با تیم ملی مکزیک در جام های جهانی برزیل 1950، سوییس 1954، سوید 1958، شیلی 1962 و انگلیس 1966 بازی کرد. او رکورد جام جهانی را به مدت 32 سال در اختیار داشت تا اینکه لوتار ماتیوس آلمانی در سال 1998 پنجمین جام جهانی خود را در فرانسه تجربه کرد.

پایان خبر بهار جاودانه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چهره های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت"، کلیک کنید.