گیاه بادرنجبویه

گفته می شود که بادرنجبویه علایم استرس را تسکین می دهد، به شما کمک می کند تا آرام شوید و روحیه شما را تقویت می کند. یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که مصرف بادرنجبویه اثرات منفی استرس روانی را کاهش می دهد. شرکت کنندگانی که از بادرنجبویه استفاده کرده بودند، افزایش احساس آرامش را گزارش کردند. اگرچه این یک مطالعه کنترل شده بود و بر روی تنها 18 نفر صورت گرفت. برای توضیح بیشتر در مورد این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

گیاه بادرنجبویه

میلی گرم از بادرنجبویه را به صورت کپسول دو بار در روز مصرف کنید. در دوره های حاد استرس می توانید یک دوز واحد 600 میلی گرمی را مصرف کنید. بادرنجبویه با توجه به تاثیر بالقوه آن بر سیستم هضم، ممکن است به تسکین احساس حالت تهوع نیز کمک کند. یک بررسی در سال 2005 که نتایج چندین تحقیق در مورد بادرنجبویه را ارزیابی می کند، این گیاه را برای درمان حالت تهوع مفید می داند. در بسیاری از مطالعات بادرنجبویه که همراه با گیاهان دیگر استفاده می شود مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین کارایی بادرنجبویه در صورت استفاده به تنهایی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برای درمان سریع حالت تهوع یک فنجان دمنوش بادرنجبویه ترکیبی بنوشید. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد از بادرنجبویه می توان برای تسکین دردهای قاعدگی و (PMS) استفاده کرد. یک مطالعه در سال 2015 در مورد اثر بادرنجبویه در کاهش شدت درد قاعدگی در 100 دختر دبیرستانی تحقیق کرد. دختران برای سه دوره قاعدگی متوالی از اسانس بادرنجبویه یا دارونما استفاده کردند. شدت علایم PMS قبل و یک، دو و سه ماه پس از آزمایش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. گروهی که از بادرنجبویه استفاده کردند، کاهش چشمگیری در علایم را گزارش کردند. برای تایید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

روزانه 1200 میلی گرم بادرنجبویه را مصرف کنید. به شما این امکان را می دهد که بادرنجبویه قبل از ظهور علایم PMS وارد بدن شما شود. تصور می شود که استفاده مداوم باعث کاهش علایم شما در طول قاعدگی می شود. بادرنجبویه همچنین ممکن است در درمان سردرد مفید باشد به خصوص اگر در اثر استرس اتفاق بیفتد. خاصیت آرامش بخشی آن به شما کمک می کند تا ماهیچه های خود را شل کرده و تنش را از بین ببرید. علاوه بر این خوردن بادرنجبویه می تواند به باز شدن و شل شدن رگ های خونی تنگ کمک کند و همین می تواند به درمان سردرد کمک کند. اگر سردردهای مکرر دارید، ممکن است مصرف 300 تا 600 میلی گرم بادرنجبویه تا سه بار در روز مفید باشد. این اجازه می دهد گیاه قبل از ایجاد سردرد به خوبی وارد سیستم شما شود.

اگر احساس سردرد دارید می توانید دوز بالاتری مصرف کنید. خاصیت تسکین دهنده درد بادرنجبویه ممکن است آن را به گزینه ای ایده آل برای تسکین دندان درد تبدیل کند. تصور می شود که این داروی خانگی علاوه بر استفاده از خواص آرامش بخشی، التهاب در بدن را هدف قرار دهد. برای تایید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است. از پنبه استفاده کنید تا در صورت لزوم روغن بادرنجبویه را به منطقه آسیب دیده بمالید. حتما روغنی را انتخاب کنید که قبلا توسط روغن حامل مانند روغن جوجوبا رقیق شده باشد. اگر روغن بادرنجبویه خالص خریداری کردید، باید آن را رقیق کنید. روغن های اساسی تا زمانی که در روغن حامل رقیق نشوند نباید مستقیما روی پوست قرار بگیرند.

عوارض و مضرات  بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه می تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند : شاید بتوانید با خوردن بادرنجبویه در کنار غذا، عوارض جانبی مانند ناراحتی معده را به حداقل برسانید. همچنین می توانید با مصرف روزانه کمتر از 2 گرم بادرنجبویه خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش دهید. از بادرنجبویه فقط برای مدت کوتاهی استفاده کنید. یک قانون کلی این است که بعد از هر سه هفته استفاده یک هفته آن را مصرف نکنید. نباید بیش از چهار ماه یکبار و بدون وقفه بادرنجبویه بخورید. بادرنجبویه نمی تواند جایگزین هیچ برنامه درمانی شود اما ممکن است یک درمان مکمل موثر باشد. با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی آن صحبت کنید.

اگر از برگ های خشک گیاه برای تهیه دمنوش بادرنجبویه استفاده می کنید، خطر کمی وجود دارد. اما اگر از کپسول، پودر یا سایر مکمل ها استفاده می کنید شرکت دمنوش ستین را انتخاب کنید. بادرنجبویه برای درمان تورم طولانی مدت ( التهاب ) مجاری تنفسی در ریه ها ( برونشیت مزمن ) موثر و مفید است. استفاده از عرق بادرنجبویه تنگی نفس و سرفه های مزمن را بهبود می بخشد. خواص بادرنجبویه برای پوست گیاه بادرنجبویه یا ملیسا پشتیبان خوبی برای پوست های جوان و سالم است.یکی از خواص بادرنجبویه  نرم کردن پوست و کاهش چین و چروک است. بادرنجبویه به دلیل تاثیر نرم کنندگی پوست در بسیاری از لوازم های آرایشی به کار برده می شود.

روغن بادرنجبویه همانند روغن گرچک برای پوست مفید است و برای شفاف سازی پوست و کاهش چین خوردگی ها تجویز می شود. از خواص بادرنجبویه این است که بادرنجبویه باعث می شود پوست شما چند سال جوان تر شود. لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف شدن خشکی پوست بدن بسیار مفید است. استفاده از عصاره بادرنجبویه باعث به تاخیر افتادن روند پیری پوست در انسان می شود. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است، برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را صاف کنید و اجازه دهید تا سرد شود. این لوسیون را می توانید با پنبه تمیز به صورت خود بمالید یا یک دستمال نخی که آغشته به این عصاره است را روی صورت خود کمپرس کنید.

خواص بادرنجبویه برای خواب از شناخته شده ترین خواص بادرنجبویه اثر آرام بخشی آن است. بادرنجبویه تنها یا با ترکیب با گیاه سنب الطیب برای درمان بی خوابی و اضطراب مفید است.  بادرنجبویه در بهبود کیفیت خواب، کاهش علایم بی خوابی و اختلالات خواب به ویژه در دوران یایسگی بسیار موثر است. با مصرف دمنوش خارخاسک بیز به علت داشتن خواص آرام بخشی می توانید خواب بهتری داشته باشید. برای رفع بی خوابی های شبانه قبل از خواب یک یا دو فنجان از بادرنجبویه استفاده کنید. خواص بادرنجبویه برای کبد گیاه بادرنجبویه یا ملیسا با از خارج کردن سموم از کبد به حفظ سلامتی آن کمک می کنند. کمک می کند. گیاه بادرنجبویه می تواند منجر به کاهش چربی های کبد می شود.

بادرنجبویه ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند. بیماری غیر الکلی ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول های سفید و سیتوکین های التهابی را در کبد کاهش می دهد. خواص بادرنجبویه برای معده گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، استفراغ های دوران بارداری، درمان نفخ معده و روده و رفلاکس معده موثر و مفید است. هنگامی که بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می گیرد عضلات معده و روده دچار گرفتگی و اسپاسم می شوند. بادرنجبویه موجب رفع این اسپاسم ها شده و همچنین باعث کاهش سنگینی معده می شود و به کبد کمک می کند تا صفرای بیشتری تولید کند.

طبع بادرنجبویه گرم و خشک است و تاثیرات مثبت زیادی برای زنان دارد؛ از جمله این خواص بادرنجبویه رفع عوارض یایسگی و درمان دردهای پیش از قاعدگی است. گیاه بادرنجبویه از گذشته به عنوان یک گیاه قاعده آور، برای درمان تاخیر در قاعدگی زنان استفاده می شده است. این گیاه باعث می شود که گردش و انتقال خون به ناحیه رحم بیشتر شده و در نتیجه چرخه ی قاعدگی تنظیم شود. به این منظور  می توانید از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید. برای تهیه یا چای بادرنجبویه مقدار 5 گرم از برگ گیاه ملیسا را در قوری بریزید و 15دقیقه روی بخار بگذارید تا دم بکشد و به صورت گرم میل کنید. چای ملیسا را روزی دو بار می توانید مصرف کنید.

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا از گذشته به علت داشتن خاصیت آرام بخشی کاربرد دارد و عطر لیمو مانند آن سبب کاهش دردهای ناشی از میگرن و سردردهای تنشی می شود. تاثیرات ضدویروس و ضددرد بادرنجبویه نه تنها برای مقابله با حملات میگرن مفید است، بلکه در بهبود عفونتهای ویروسی که معمولاً سبب سردردهای شدید می شود نیز موثر خواهد بود. گیاه بادرنجبویه یکی از گیاهان دارویی است که خواص درمانی متعددی دارد و طبع آن در طب سنتی گرم و خشک است. عرق بادرنجبویه می تواند به متعادل ساختن فشار خون کمک کند. برای درمان میگرن می توان از بادرنجبویه به صورت دمنوش استفادهدکرد. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه باید 1/5 تا 4/5 گرم از برگ های خشک بادرنجبویه را در 150 میلی لیتر آب بجوشانید، سپس صاف کرده و تا سه فنجان از این دمنوش را روزانه بنوشید.

فواید عرق بادرنجبویه

از فواید عرق بادرنجبویه برای دستگاه گوارش می توان به مواردی مانند درمان زخم روده و زخم معده، بهبود و درمان بواسیر، مفید برای هضم غذا، رفع نفخ معده و دل پیچه، دفع سموم معده، مفید برای رفع بوی بد دهان، درمان یبوست بسیار مزمن و تقویت کننده ای بسیار موثر برای کبد اشاره کنیم. عرق بادرنجبویه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه، التهاب غدد لنفاوی، پف دور چشم، پاک کنندگی زخم ها، بهبود و درمان گزیدگی نیش حشرات بسیار موثر است. همچنین عرق بادرنجبویه برای درمان و رفع کچلی و ریزش مو در زنان استفاده شده است. از عرق بادرنجبویه برای اکسیژن رسانی و گردش خون بهتر در پوست کف سر نیز بسیار مفید و موثر است. از دیگر فواید عرق بادرنجبویه به مواردی مانند بهبود مشکلات قلبی، آرامش مغز و اعصاب، بهبود مشکلات تنفسی، بهبود خواب و کمک به لاغری و اشاره کرد.

مضرات بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه نیز مانند سایر گیاهان دارویی تا زمانی که به اندازه استفاده شود خطر و مشکلی ندارد. وقتی گیاه بادرنجبویه از طریق دهان مصرف شود می تواند باعث عوارض جانبی از جمله افزایش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سرگیجه و خس خس سینه شود. زمانی که از بادرنجبویه به صورتی موضعی استفاده شود ممکن است باعث تحریک پذیری و علایم دل درد شود. از گیاه بادرنجبویه در طول بارداری یا دوران شیردهی نباید مصرف کنید. با توجه به فعالیت ضد تیروییدیبادرنجبویه، این گیاه نباید توسط افراد مبتلا به اختلالات تیروییدی مصرف شود. افرادی که داروهایی مانند داروهای اعصاب و روان مصرف می کنند، نباید از گیاه بادرنجبویه استفاده کنند. بادرنجبویه می تواند باعث خواب آلودگی شود و نباید توسط افرادی که با ماشین کار را رانندگی می کنند، مصرف شود.

خواص بادرنجبویه برای لاغری

با وجود خواص بادرنجبویه برای لاغری، نمی توان تنها با مصرف این گیاه توقع داشت به وزن ایده آل برسیم. به همین دلیل باید به کمک یک سالم و داشتن تحرک کافی تلاش کنید، به تناسب اندام و در کنار آن سلامتی دست پیدا کنید. رژیم های بهاره غفاری، برخلاف بسیاری از رژیم ها که تک غذایی هستند و محدودیت بالایی دارند، به شما اجازه می دهد در طول روز مواد مغذی و ویتامین های لازم را کسب نمایید و در کنار آن با کنترل رژیم غذایی خود، به تناسب اندام و وزن ایده آل خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم ها بر روی و برای دریافت رژیم غذایی و ورزش مناسب، بر روی کلیک کنید. اگر استفاده از بادرنجبویه را شروع کردید، باید هرگونه بهبودی که مشاهده کرده اید و یا عوارض جانبی آن را یادداشت کنید. همچنین پیگیری زمان مصرف، میزان مصرف و نحوه مصرف آن نیز ممکن است مفید باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گیاه بادرنجبویه" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گیاه بادرنجبویه"، کلیک کنید.