سیگار کشیدن چه بلایی سرتان می آورد

سیگار کشیدن چه بلایی سرتان می آورد

آفتاب نیوز :

روز چهارم تا دهم خرداد ماه، هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است که آگاه سازی عموم مردم به خصوص گروه سنی نوجوان و جوان و تلاش جهت پیشگیری از سوء مصرف دخانیات لازم و ضروری است.

مصرف دخانیات افیونی که نفس های بسیاری را به شماره می اندازد، نشاط و شادابی را از فضای زندگی خانواده ها می گیرد، ناهنجاری که مبارزه با آن عزم ملی می طلبد و این حقیقت را بازگو می کند زندگی بدون دخانیات، حقی انکارناپذیر برای همگان است.

فراگیری مصرف مواد دخانی، از مشکلات و ناهنجاری های بزرگ جامعه ی بشری به شمار می رود و شکلی مهم از اعتیاد را در بر می گیرد. نیکوتین، ماده فعال و خطرزای موجود در تنباکو، اعتیادآور است که موجب وابستگی روحی و تداوم مصرف در انسان می شود.

استفاده از این مواد افیونی علاوه بر وارد ساختن آسیب های بزرگ جسمی و روانی، زمینه های بروز اختلاف و ناهنجاری های فراوان اجتماعی و خانوادگی را فراهم می آورد.

کشیدن سیگار، علاوه بر آن که زشتی و قبح استعمال دیگر مواد مخدر را در جامعه ندارد، خیلی راحت در دسترس جوانان قرار می گیرد و به همین دلیل، آن ها به آسانی به مصرف سیگار روی می آورند.

پاسخ به حس کنجکاوی، احتیاج به لذت و تفریح، نیاز به معاشرت و دوستی، همانند سازی با دوستان سیگاری، تسکین اعصاب و رفع خستگی، احساس حقارت، کمبود عزّت نفس، جلب توجه و جبران شکست ها و ناکامی ها از عواملی به شمار می روند که سبب می شود شخصیت های آسیب پذیر، زودتر و راحت تر به دخانیات گرایش پیدا کنند.

تحقیقات و یافته های جدید علمی هر روز آثار ناگوارتری از استفاده دخانیات را آشکار می سازد که در این میان کودکان، مهم ترین قربانیان بی گناه این دود مسموم محسوب می شوند. 

فراگیری و توسعه ی روز افزون استفاده از مواد دخانی، مشکلی جهانی است و به ویژه در کشور های کم درآمد، زیان های جسمی و روحی بسیاری را برای افراد جامعه به همراه دارد. بیماری ها، مرگ و میر زودرس و زیان های اقتصادی، کمترین پیامد های مصرف این مواد خطرناک به شمار می رود و پیش بینی می شود در 30 سال آینده دخانیات، بیشترین عامل مرگ و میر و کاهش طول عمر باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سیگار کشیدن چه بلایی سرتان می آورد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سیگار کشیدن چه بلایی سرتان می آورد"، کلیک کنید.