آغاز به کار جشنواره «مُد مُوقر» در دولت سیزدهم/ مخالفت با «حجاب استایل ها»
دبیر ساماندهی کارگروه مد و لباس با اشاره به جزییات اقدامات این نهاد در سه سال گذشته، پرهیز از اقدامات کاریکاتوری را یکی از مهم ترین دستاوردهای این دوران خواند و توضیحاتی درخصوص دلایل شکل گیری جشنواره «مُد مُوقر»، طراحی «کد شیما»، آسیب شناسی ادوار جشنواره مد و لباس فجر و … ارایه کرد.
سجاد لطفی در گفت وگوی تفصیلی با بهار جاودانه، با تاکید بر اینکه کلیدواژه «تحول» در دولت شهید آیت الله رییسی سر لوحه اقدامات قرار گرفته بود، گفت: وضعیت جامعه به ویژه در ساختار اداری کشور نیازمند تحول بود. درواقع تحول تبدیل به گفتمانی شد که از یک سو باید در لایه سیاست گذاری خود را نشان می داد و از سوی دیگر باید در روند اجرایی پیاده می شد.
لزوم نگاه فرا دستگاهی به حوزه مد و لباس
وی با اشاره به اینکه در حوزه مد و لباس بر اساس مستندات موجود، رویکرد تحولی اجرایی شده است، بیان کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس محلی با ظرفیت های فراوزارتخانه ای است که باید نقش دستگاه ها در آن دیده شود اما در دولت قبل تبدیل شده بود به کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی! درحالی که این واژه غیرقانونی است. دولت سیزدهم با نگاه حل مسیله جایگاه فرا وزارتخانه ای کارگروه ساماندهی مد و لباس را احیا کرد که یکی از مصادیق آن برگزاری حدود 13 جلسه در طول سه سال گذشته بود. این درحالی است که طی 8 سالِ دولت قبلی تنها 5 جلسه در این رابطه تشکیل شده بود.
سه کار مهم دولت سیزدهم در حوزه مد و لباس
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: در سه سال گذشته نوع نگاه به حوزه فشن تغییر کرد. سعی کردیم این حوزه بازشناسایی شود و حتی با رویکرد اقتصاد فرهنگ تحولات مد و لباس را بررسی کنیم. در این زمینه باید سودآوری برای فعال صنعت پوشاک را در نظر می گرفتیم تا بر این اساس چارچوب های فرهنگی – اجتماعی را ایجاد کنیم. این بخش علی رغم دشواری هایی که داشت اما تا حد زیادی محقق شد.
تعیین تکلیف آیین نامه های مغفول مانده
وی با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس بر اساس آیین نامه اجرایی هییت وزیران موظف است که هرجا نیاز به مصوبه، قانون یا دستورالعمل است آن را تدوین و تصویب کند، اظهار کرد: بر این اساس حدود 5 مصوبه ابلاغی که حوزه مد و لباس کشور را تحت تاثیر قرار می دهد بازنگری کرده یا از نو تدوین، تصویب و ابلاغ کردیم. به عنوان مثال صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ایرانی – اسلامی (ایونت ها) در این زیرشاخه قرار گرفته است.
بلبشویی به نام «ایونت پوشاک»
لطفی گفت: دستورالعملی دیگری که در آیین نامه اجرایی هییت وزیران جزء وظایف صدا و سیما بود حدود 15 سال گرفتار ترک فعل شده بود اما سرانجام در این دولت تصویب و ابلاغ شد. با این حال تازه ابتدای کار هستیم و از این به بعد باید به سراغ پایش اجرای مصوبات ابلاغ شده برویم که امیدواریم در دولت بعدی هم با همین رویکرد اجرایی شود، در غیر این صورت اقدامات سه سال گذشته ابتر و ناقص می ماند.
آسیب شناسی 11 دوره جشنواره مد و لباس فجر
وی با اشاره به آسیب شناسی یازده دوره قبلی جشنواره مد و لباس فجر، اظهار کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس در دولت سیزدهم تنها اداره کننده جشنواره نبود، بلکه زیربار تحول رفتیم و تا حد زیادی آن را محقق کردیم. این موضوع دغدغه اصلی ما بود که بفهمیم چرا آثار برگزیده ادوار جشنواره به ویترین بازار نمی رسد؟
تلاش برای تلفیق هنر و صنعت
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: زمین بازی جشنواره مد و لباس فجر را دگرگون کردیم؛ پیش از این تنها طراحان و هنرمندان مخاطبان اصلی جشنواره بودند، اما تصمیم گرفتیم اتاق های طراحی ویژندها (برندها) هم مخاطب جشنواره باشند و طاووس زرین و سیمین دریافت کنند تا به شکل همزمان به هنر و صنعتِ مد و لباس نگاه شود. کارگروه ساماندهی مد و لباس در این دوره متوجه شد که نمی توان ویژندهای صنعتی، کارگاه های تولیدی، نظارت بر بازار، مالیات ها، تعرفه های گمرکی و … را در این حوزه نادیده گرفت و به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به هنرمندان پرداخت.
وی با بیان اینکه اگر نگاه به حوزه مد و لباس جزیره ای باشد، هیچ هم افزایی و اقدام مشترکی انجام نمی شود، اظهار کرد: اکنون از طریق حکمرانی پلتفرمی، سامانه «کد شیما» (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) را به سامانه جامع تجارت در وزارت صمت متصل کرده ایم تا اقدامات به شکل فراوزارتخانه ای دنبال شود. البته نمی توان منکر برخی مشکلات اجرایی شد که برای این بخش هم پیگیری و مطالبه جریان دارد.
حذف اعمال نظارت سلیقه ای با «کد شیما»
لطفی دیگر رویکرد تحولی دولت سیزدهم در حوزه مد و لباس را «نظارت پیشینی» معرفی کرد و توضیح داد: این یعنی از نقطه آغاز زنجیره طراحی و تولید، نظارت را جاری کنیم تا مجبور نشویم وقتی لباس به مرحله عرضه در ویترین می رسد، دستور جمع آوری آن را بدهیم و بعد همان لباس سر از بازار زیرزمینی درآورد. پس در این زمینه «کد شیما» را به شناسه کالا متصل کردیم که به عنوان مثال بتوانیم جلوی طراحی و تولید شلوار زاپ دار را بگیریم و کد 16 رقمی «شیما» کنار شناسه کالا قرار گیرد که ضابط فراجا یا بازرس اتحادیه که برای بازرسی می رود با یک پلتفرم و از طریق QR code ببیند پوشاک شناسه دارد یا خیر. در این شرایط است که اعمال نظارت سلیقه ای هم کنار می رود و این دقیقا یک رویکرد تحولی است.
پرهیز از اقدامات کاریکاتوری
وی افزود: از سوی دیگر در زنجیره مد و لباس طراح به عنوان مغز متفکر دیده می شود، اما در این بخش متوقف نمی شویم که اقدامات و سیاست ها کاریکاتوری شود؛ بلکه به سراغ سازمان امور مالیاتی می رویم تا برای لباس هایی که «کد شیما» گرفتند، تخفیف مالیاتی بگیریم و در این نقطه است که اقتصاد فرهنگ خود را نشان می دهد.
وقتی حجاب استایل ها منجی می شوند!
ارایه پیشنهاد جایگزین با لحاظ خطوط قرمز
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تبلیغات را از ارکان مهم در حوزه مُد دانست و گفت: تاثیر تبلیغات ایجابی و سلبی است. در بُعد ایجابی تصمیم گرفتیم قسمت «رسانه و مد» را به جشنواره مد و لباس فجر اضافه کنیم درحالی که پیش از این چنین تصمیمی یک تابو به حساب می آمد. در حوزه نمایش لباس یکسری منویات و خطوط قرمز وجود دارد، اما باید با وجود همین ملاحظات پیشنهادات جایگزین به فعالان حوزه ارایه دهیم که با اجرای یک دوره از آن اتفاقات مثبتی رخ داد. ما تصمیم نداریم یک فرد را به عنوان مدل برجسته کنیم، اما درعین حال باید تن خور لباس نمایش داده شود که در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برای اولین بار این اتفاق رخ داد و روی آگهی نماهای شهری روییت شد.
مخالف «حجاب استایل ها» هستیم
وی با بیان اینکه مخالف «حجاب استایل ها» هستیم، اظهار کرد: در این شرایط معتقدیم باید الگوهایی ارایه دهیم که جایگزین «حجاب استایل ها» شود؛ نمی توان بدون اینکه پیشنهاد جایگزین داشت صرفا مخالفت کرد. تبلیغات درحوزه پوشاک یک موضوع حیاتی است که زنجیره فروش را تکمیل می کند.
دلایل شکل گیری جشنواره «مُد مُوقر»
لطفی درباره جشنواره «مُد مُوَقّر» (بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر) نیز توضیح داد: در واقع جشنواره مد و لباس فجر تا پیش از این باوجود ذکر واژه «بین المللی» اما به شکل ملی اجرا می شد بنابراین تصمیم گرفتیم از امسال دیگر از این رویکرد فاصله بگیریم و بر این اساس به فکر راه اندازی جشنواره «مُد موقر» افتادیم. این کار یکبار در دولت قبلی سابقه داشته است.
وی افزود: اکنون درحال کارهای مقدماتی جشنواره «مُد موقر» هستیم؛ فعلا پوستر جشنواره رونمایی شده است و قرار است در روزهای پایانی مهرماه سال جاری برگزار شود.
انتقال دبیرخانه دایمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز
وی درخصوص انتقال دبیرخانه این رویداد به شیراز، بیان کرد: یکی از شعارهای دولت سیزدهم عدالت فرهنگی بود بنابراین اینکه همه جشنواره ها در تهران برگزار شود با این رویکرد همخوانی ندارد به همین خاطر به فکر کار در استان هایی که ظرفیت های خوبی دارند هم هستیم. شهر شیراز ظرفیت بین المللی خوبی دارد و این کمک می کند شیراز در این فستیوال بین المللی طی سال های بعد تبدیل به یک برند در میان فستیوال های معتبر جهانی شود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پایان تاکید کرد: برنامه ریزی های این جشنواره هنوز نهایی نشده است اما تصور می کنم حدود 10 تا 20 کشور بتوانند در جشنواره شرکت کنند و ظرفیت تعامل فرهنگی فراهم شود و بتوانیم مد موقر و پوشیدگی را که ریشه در فرهنگ و میراث چند هزارساله ما دارد به جهانیان معرفی کنیم. مد موقر یا مد پوشیده حتی در کشورهای اروپایی هم نمایندگانی دارد که می توانند مخاطب جشنواره مد موقر باشند.
پایان خبر بهار جاودانه
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آغاز به کار جشنواره «مُد مُوقر» در دولت سیزدهم/ مخالفت با «حجاب استایل ها»" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آغاز به کار جشنواره «مُد مُوقر» در دولت سیزدهم/ مخالفت با «حجاب استایل ها»"، کلیک کنید.