جشنواره «هیجار» احیاگر سطوح فرهنگی و هنری قوم بختیاری است

جشنواره «هیجار» احیاگر سطوح فرهنگی و هنری قوم بختیاری است

بهار جاودانه/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به برگزاری موفق چندین دوره از جشنواره «هیجار» گفت: این جشنواره می‌تواند احیاگر سطوح فرهنگی و هنری قوم بختیاری باشد.

اعظم روانشاد امروز (یکم تیرماه) در ششمین همایش منطقه‌ای «هیجار» با بیان اینکه قوم بزرگ و ریشه‌دار بختیاری، قومی است که ریشه‌های فرهنگی آن را باید در اعماق تاریخ جست‌وجو کرد، افزود: قوم بختیاری، قومی بوده که موسیقی‌اش برگرفته از نوای آبشاران و جویباران و کلامش به لطافت نسیم بهار در کوهساران و لالایی‌هایش، به ظرافت نغمه کبک‌ها و چکاوک‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به برگزاری موفق چندین دوره از جشنواره «هیجار» بختیار مناطق مختلف روستایی شهرستان الیگودرز با حضور هنرمندان فعال و مطرح بختیاری و استقبال چند ده هزار نفری عموم مردم، اضافه کرد: این جشنواره با بخش‌های متنوع فرهنگی هنری ویژه آیین‌ها و سنت‌های لرستان به واقع می‌تواند احیاگر تمام سطوح فرهنگی هنری این قوم باشد.  

روانشاد با اشاره به اینکه جامعه ما به حفظ و صیانت از فرهنگ غنی و آداب و رسوم متنوع و ارزشمند نیازمند است، ادامه داد: ترویج آیین‌ها، فرهنگ، آداب و سنت‌ها جامعه را از خطرات، آسیب‌ها و تهاجم‌های فرهنگی حفظ می‌کند.

وی لباس یا همان چوقایِ معنادار بختیاری، را یادآور قدمت این قوم دانست و افزود: این لباس مبیّن عبور از تاریکی به سمت نور، یا گذر از جهان مادی و رسیدن به ملکوت است.

روانشاد گفت: واژه‌های کهن این قوم که رد پای آنها را باید در سنگ نوشته‌های ایران زمین یافت، آداب و رسوم دیرین این قوم، همه و همه از عواملی است که دست‌اندرکاران فرهنگی هنری را وادار می کند تا برگزاری برنامه‌هایی چون «هیجار» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم که موجب مانایی فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها شده حمایت‌های قرارگاه شهید آوینی از طرح‌های فاخر و جریان‌ساز است و این جشنواره نیز با حمایت این قرارگاه در شهرستان الیگودرز اجرا شد.  

پایان خبر بهار جاودانه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جشنواره «هیجار» احیاگر سطوح فرهنگی و هنری قوم بختیاری است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جشنواره «هیجار» احیاگر سطوح فرهنگی و هنری قوم بختیاری است"، کلیک کنید.