مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است
وزیر آموزش و پرورش خطاب به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست و دیدار صمیمانه با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی که در محل این سازمان برگزارشد اظهار کرد: مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است.
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری بهار جاودانه، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست و دیدار صمیمانه با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی که در محل این سازمان برگزارشد با بیان روایتی از امام صادق (ع) گفت: آنچه که انسان را بالا میبرد و ارتقا میدهد چیزی جز ذکر خداوند متعال نیست؛ بنابراین نباید از ذکر خداوند که نقطه اتصال است به خاطر امور مادی و دنیوی غافل شویم.
وی با اشاره به اینکه تربیت از سختترین کارهاست، ادامه داد: تربیت اجبار بردار نیست و مولفههای موثر در آن بی نهایت هستند.
کاظمی بیان کرد: سازمان پژوهش از مجموعههای حساس و قلب وزارت آموزش و پرورش و حتی کشور است. زیرا نقش بسیاری در آینده فرزندان این سرزمین دارد.
به گفته وی؛ امروز تمامی دستاوردهای کشور در سطوح و شکلهای مختلف ریشه در آموزش و پرورش و نقش معلمان و فرهنگیان دارد.
وزیر آموزش و پرورش به دلایل ناکارآمدی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اولین دلیل ناکارآمدی در مسایل اجرایی و روزمره آموزش و پرورش است. چراکه این امور از بودجه گرفته تا انتخابات وانتصابات همه را درگیر کرده است.
وی با بیان اینکه امروز نگرانم که حتما روز اول بهار جاودانه کتاب درسی به دست دانش آموزان برسد بیان کرد: من امروز نگران ثبت نام دانش آموزان هستم. نگران نقل و انتقالات هستم و همه اینها دغدغههای روزمره و جاری است که سرعت ما در رسیدن به نقطه غایی را آهسته میکند.
وی با طرح سوالی که چرا مسوولان نظام تعلیم و تربیت در ابتداییترین مسایل اجرایی آموزش و پرورش ناکارآمد هستند افزود: در برخی موارد ناکارآمدیها آسیب جدی به نظام آموزش و پرورش میزند. مانند مشکلات هدایت تحصیلی در دورهای نیز پرداخت مطالبات و حقوق معوق معلمان و بسیاری از مواردی که در جای خود نگران کننده بودند.
کاظمی ادامه داد: یکی دیگر از ناکارآمدیهای نظام تعلیم و تربیت، ناکارآمدی در تحقق ماموریت است که بسیار قابل توجه است. زیرا ماموریت اصلی ما، تربیت است که از آن غفلت کرده ایم.
وی بیان کرد: باید از خودمان بپرسیم که مشکل کجاست و چرا نتوانستیم سند تحول را جلو ببریم و چرا خروجی آن را مشاهده نمیکنیم. امروز با دانش آموزانی مواجه هستیم که فاصله زیادی با انتظار سند تحول بنیادین دارند و این نشانه و مصداقی از ضعف در تحقق ماموریت است.
کاظمی با اشاره به اینکه معتقدم که مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است؛ گفت: نیازمند معماری و بازطراحی در این قسمت هستیم و اگر این کار را به سرانجام نرسانیم، سیکل معیوب ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در این خصوص، ماموریت به پژوهشگاه و شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش میدهم تا با معماری جدید، نظام تعلیم و تربیت را بازطراحی کنند.
وی به دلیل دیگر ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: دلیل دیگر که نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم فاصله بسیار با توقعات مورد انتظار از برنامه هاست.
به گفته وی؛ برنامه درسی مدارس باید بازمهندسی شود. زیرا این برنامههای درسی خلاهای زیادی دارد. برنامههای درسی خشک، منفعل و استعدادکش هستند.
کاظمی با اشاره به اینکه مهمترین نیاز ما در برنامههای درسی، حوزه مهارتی است افزود: مهارت چیزی است که در برنامه درسی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه بارها تاکید شده است تا هر دانش آموز حداقل یک مهارت داشته باشد؛ گفت: متاسفانه باهمه تاکیدات، اتفاق ویژهای را شاهد نبودیم. زیرا همه برنامههای درسی دانش محور تدوین شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم فعالیتهای فرهنگی مورد نیاز در مدارس، افزود: همه معلمان کار تربیتی میکنند، اما فعالیتهای فرهنگی جایی در برنامه درسی ندارد. امروز گسست بزرگی بین نیاز روز جامعه و برنامههای درسی وجود دارد. این نیاز باید در فضای درسی پر شود.
وی با اشاره به اینکه نباید جایگاه این سازمان را به تولید و توزیع منابع درسی تنزل دهیم؛ بیان کرد: البته محتواها مهم هستند ولی به شرط آنکه پیام به صورت درست به جامعه مخاطب، انتقال داده شود. واقعیت این است که تلاشهای زیاد برای پر کردن خلاهای موجود صورت پذیرفته است، اما تمامی موارد به درستی نتوانستند به نتیجه برسند.
وی ادامه داد: حوزه پرورشی به صورت جزیرهای کار خودش را میکند که در بسیاری از موارد هیچ نسبت و رابطهای با برنامههای درسی و این سازمان که قلب آموزش و پرورش است، وجود ندارد.
کاظمی با اشاره به اینکه من انتظارم از این سازمان بالاست؛ بیان کرد: از ماموریتهای این سازمان این است که باید به لایههای عمیقتر آموزش و پرورش ورود کند و ناکارمدیها را بررسی و مسئله یابی کرده و صورت بندی انجام دهد و در نهایت راه حل متقن ارایه کند. اگر اینگونه فکر نکنیم ما مسیر دیگران را فقط ادامه داده و بی ثمر بوده ایم.
در ابتدای جلسه علی لطیفی، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با گزارشی در خصوص برنامهها و ماموریتهای این سازمان توضیحاتی ارایه داد و برخی کارکنان این سازمان به بیان دغدغهها و مسایل سازمان پرداختند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند باز مهندسی عمیق است"، کلیک کنید.