بانک سلولی جامع و استاندارد راه‌اندازی می‌شود/ حرکت فناوران در مسیر حوزه نوین بیوتکنولوژی

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی در گفت‌وگو با بهار جاودانه:

بانک سلولی جامع و استاندارد راه‌اندازی می‌شود حرکت فناوران در مسیر حوزه نوین بیوتکنولوژی

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد شهرکرد راه‌اندازی بانک سلولی جامع و استاندارد را از برنامه‌های اصلی این سرا دانست و گفت: فضا‌های لازم و سایر زیرساخت‌ها فراهم شده و این بخش تا کمتر از دو ماه آینده فعالیت خواهد کرد.

عباس دوستی عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی و رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار بهار جاودانه از نحوه فعالیت و مأموریت‌های این سرا گفت و تشریح کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود  مانند مزرعه آموزشی و تحقیقاتی، اقلیم منطقه برای پرورش گیاهان دارویی متنوع از یک سو و وجود فضا، تجهیزات و امکانات تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی و صنایع غذایی از سوی دیگر، سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را در این واحد دانشگاهی آغاز کرد.

دوستی توضیح داد: مأموریت سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی جذب نیرو‌های متخصص و ماهر در زمینه گیاهان دارویی و صنایع غذایی به منظور تبدیل دانش به محصول و به دنبال آن تبدیل علم به ثروت است.

بانک سلولی جامع و استاندارد راه‌اندازی می‌شود/ حرکت فناوران در مسیر حوزه نوین بیوتکنولوژی

وی تازه‌ترین فعالیت سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی را امکان‌سنجی تبدیل بخشی از زمین‌های لم‌یزرع دانشگاه به یک مزرعه جدید تولیدی برای سرا دانست و اضافه کرد: در همین راستا از اوایل مرداد امسال حدود ۳۰ هزار متر مربع از این زمین به زیر کشت رفت و خوشبختانه محصولات این مزرعه اکنون در مرحله برداشت قرار دارد و با توجه به حمایت‌ مسئولان در نظر داریم این مزرعه تولیدی جدید را در فصل کشت پیش رو تا دو برابر از نظر سطح زیر کشت، افزایش دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد افزود: با توجه به اینکه زمان زیادی از آغاز کار سرای نوآوری نمی‌گذرد و معرفی و همراستاکردن سایر بخش‌های دانشگاه با مأموریت سرا به دلیل امکان‌سنجی و در اختیار گرفتن فضا و امکانات لازم، زمان‌بر است؛ بنابراین در آغاز راه هستیم و عملیاتی کردن ایده‌ها، سازماندهی افراد و شرکت‌های طرف قرارداد و سایر موارد، زمان‌بر است با این وجود، تاکنون ۱۵ تفاهم‌نامه و هشت قرارداد با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، محققان و استادان به امضا رسیده و بیشتر آنها در دست اجراست.

دوستی در پاسخ به این پرسش که نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری متبوع شما به چه صورت است؟ به بهار جاودانه گفت: تعامل بسیار خوبی بین سرای نوآوری و مراکز تحقیقاتی این واحد دانشگاهی نظیر مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و مرکز تحقیقات بهداشت مواد غذایی وجود دارد به علاوه مرکز رشد فناوری و مرکز رشد سلامت دانشگاه با جذب هسته‌های فناور و ایده پروری، پروژه‌های تحقیقاتی و تولیدی متعددی در راستای مأموریت سرا جذب کرده‌اند.

مأموریت آینده سرا حرکت به سمت بیوتکنولوژی

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با بیان اینکه این واحد دانشگاهی ظرفیت بالایی در زمینه بیوتکنولوژی دارد؛ بنابراین در کنار گیاهان دارویی که دارای مرکز تحقیقات اختصاصی است با نظر مسئولان دانشگاه، مأموریت سرا در آینده بیشتر با سمت و سوی بیوتکنولوژی و فعالیت در این حوزه وسیع و نوین پیش‌بینی شده است.

بانک سلولی جامع و استاندارد راه‌اندازی می‌شود/ حرکت فناوران در مسیر حوزه نوین بیوتکنولوژی

وی از فعالیت 25 هسته و واحد فناور در حوزه‌های مختلف مرتبط با حوزه سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی خبر داد و بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سرای نوآوری در آینده نزدیک راه‌اندازی بانک سلولی جامع و استاندارد است به‌طوری‌که فضا‌هایی مانند اتاق‌های کشت، تجهیزات تخصصی کامل و سایر زیرساخت‌ها فراهم شده و تا کمتر از دو ماه آینده فعالیت خواهد کرد.

تولیدات و درآمد‌های غیرشهریه‌ای سرای نوآوری

دوستی یادآور شد: تولید گیاهان دارویی متنوع در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه، تولید و فروش ذرت علوفه ای، گندم و جو در سطح حدود ۳۵ هکتار در سال ۱۴۰۲، کشت و تولید جو آبی در ۱۵ هکتار و حدود ۳ هکتار ذرت علوفه‌ای در کنار گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳ از اهم تولیدات و درآمد‌های غیرشهریه‌ای سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی بوده است.

به گفته رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، اینگونه فعالیت‌ها در کنار فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی زیست فناورانه زمینه مناسبی برای اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط فراهم آورده است و تعداد زیادی از استادان و دانشجویان در این دانشگاه علاقه‌مند به انجام تحقیق و تولید در زمینه رشته‌های تخصصی خود هستند و سرا در حد توان و با بررسی امکانات و ظرفیت‌ها با آغوش باز به جذب و همراهی آنان اقدام کرده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بانک سلولی جامع و استاندارد راه‌اندازی می‌شود/ حرکت فناوران در مسیر حوزه نوین بیوتکنولوژی" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بانک سلولی جامع و استاندارد راه‌اندازی می‌شود/ حرکت فناوران در مسیر حوزه نوین بیوتکنولوژی"، کلیک کنید.