برای عفونت قارچی واژن چه قرصی بخوریم

واژینیت یا التهاب واژینال از بهم خوردن تعادل مخمر و باکتری های موجود در واژن به وجود می آید. زمانی که فرد به عفونت واژن مبتلا می شود، معمولا ترشح غیرعادی، سوزش و خارش و درد دارد. به علاوه اینکه معمولا بوی ناحیه واژینال هم تغییر می کند و شاهد بوی بد واژن هستیم.

برای عفونت قارچی واژن چه قرصی بخوریم

عفونت واژن چگونه به وجود می آید؟

این عفونت انواع مختلفی دارد و می تواند منشا باکتریایی، مخمر (قارچی) یا ویروسی داشته باشد. برخی افراد فکر می کنند صرفا برقراری رابطه جنسی منجر به ایجاد عفونت واژن می شود. اما این تصور اشتباهی است که تنها دلیل عفونت واژینال را بیماری مقاربتی بدانیم. در حقیقت عدم رعایت بهداشت به خصوص در دوران قاعدگی می تواند یکی از علت های عفونت واژینال باشد.

ژل بانوان قدرت تمیز کنندگی بسیار زیادی داشته و اینکه ژل بهداشتی بانوان برای خشکی واژن به عنوان یک شوینده بهداشتی ملایم توسط بانوان مورد استفاده قرار می گیرد.

عفونت های مخمری و قارچی بدون داشتن رابطه جنسی هم به وجود می آیند و در اثر آن، فرد ترشحات سفید، غلیظ و متراکمی را تجربه می کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. البته خوشبختانه سیستم ایمنی بدن می تواند از پس این قارچ ها بربیاید و آنها را از بین ببرد. در مواردی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد، ریسک ابتلا به عفونت واژن مخمری و قارچی چند برابر می شود.

تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت، استرس، سرماخوردگی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها از جمله مواردی هستند که موجب ایجاد عفونت قارچی واژن می شوند. ترکیبات شیمیایی موجود در اسپری ها، صابون و شامپوها و حتی لباس زیر باعث تحریک پوست حساس اطراف ناحیه واژن می شوند که می تواند به عفونت ختم شود.

علایم عفونت واژن (نشانه ها و علایم عفونت شدید واژن در زنان)

عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که هرکدام نشانه های خاصی از خود بروز می دهند. اما به طور کلی، علایم عفونت واژن و رحم که در انواع واژینیت ها مشترک هستند، عبارت اند از:

  • خارش واژن و ناحیه اطراف
  • سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی
  • ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری رنگ چسبناک و رقیق
  • بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال
  • درد و تورم
  • درد در هنگام مقاربت
  • قرمز شدن واژن
  • خونریزی خفیف واژن یا لکه بینی.

البته هرچند برخی علایم عفونت واژن مشترک هستند، اما برای درمان حتما باید نوع عفونت خود را بشناسید. در برخی از موارد، علایم عفونت واژن در کودکان دختر هم مشاهده می شود. به طور طبیعی، ناحیه تناسلی کودک پیش از بلوغ در مقایسه با زنان بالغ، ترشحی ندارد.

اما گاهی کودکان پیش از اینکه به بلوغ برسند، ترشحات سفید یا شیری رنگی دارند که بدون بو هستند و سوزش، التهاب و خارشی هم ندارد. هر ترشحی که شبیه موارد بالا نباشد، برای کودکان غیرطبیعی است و می تواند علایم عفونت واژن در کودکان باشد.

اگر به دنبال محصولی هستید که به  پاکیزگی عمقی پوست کمک کند  ، ازماسک کربن فعال برای پوست غافل نشوید.

1. علایم عفونت واژن در کودکان

اگر کودک شما به عفونت واژینال دچار شده است، ممکن است نشانه های زیر را داشته باشد:

  • خارش در ناحیه واژن
  • ترشح از واژن
  • قرمزی پوست بین لب های بزرگ (لب های بیرونی واژن)
  • سوزش یا درد هنگام دفع ادرار.

2. علایم عفونت واژن در دختران

علایم عفونت واژن پیش از ازدواج در دختران به نوع عفونت بستگی دارد. نشانه های رایج عفونت واژینال در دختران عبارت اند از:

  • ترشح غیرطبیعی و زیاد
  • خارش
  • سوزش
  • بوی بد و نامطلوب واژن.

متخصصان معمولا برای درمان عفونت واژینال در دختران، آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

3. علایم عفونت واژن در بارداری

به خصوص در دوران بارداری، ممکن است شدیدتر باشد:

  • ترشحات سفید یا خاکستری رنگ از واژن
  • بوی تند ماهی به ویژه بعد از رابطه جنسی
  • درد، خارش یا سوزش در واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن

4. عفونت واژن و جوش صورت

در بیشتر موارد عفونت واژینال ممکن است باعث جوش در اطراف لب های وازن شود. اما برخی افراد نیز به خاطر استرس و تغییرات هورمونی، عفونت واژن و جوش صورت را باهم تجربه می کنند. در این موارد بهتر است آزمایش دهید و به متخصص پوست مراجعه کنید.

5. عفونت واژن و خونریزی و خارش

عفونت قارچی نوعی واژینیت یا التهاب واژن است. واژینیت می تواند هر عارضه ای از خارش و تورم گرفته تا درد و خونریزی را ایجاد کند. خونریزی مربوط به عفونت قارچی واژن معمولاً خفیف است.

6. عفونت واژن و درد زیر شکم

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که در رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها رخ می دهد و عفونت های مقاربتی علت اصلی ایجاد آن هستند. شامل معده درد، درد زیر شکم و ترشحات رنگی از واژن است. درمان سریع PID و مصرف آنتی بیوتیک ها، به جلوگیری از عوارضی مانند ناباروری کمک می کند.

7. عفونت رحم و درد پا و کشاله ران

و به دنبال آن درد در کشاله ران از علایم ناراحت کننده عفونت در واژن هستند. تغییرات هورمونی می تواند باعث تحریک، ملتهب شدن یا فشار رحم بر روی اعصاب لگن شود و درد پا و کشاله ران اتفاق بیفتد.

8. آیا عفونت رحم باعث کمر درد میشود؟

کمردرد یکی از علایم هشداردهنده وجود التهاب در بدن است. این عارضه می تواند نشانه برخی از بیماری های التهابی زنان مانند بیماری التهابی و عفونت اندام های داخل لگن یعنی تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ باشد.

9. عفونت واژن باعث حالت تهوع میشود؟

زمانی که تب، لرز، تهوع و استفراغ یا درد شکم همراه با ترشحات واژن دارید، باید به بیمارستان مراجعه کنند. این علایم می تواند نشان دهنده مشکلات جدی تری مانند عفونت کلیه، آپاندیسیت یا بیماری التهابی لگن باشد. عفونت بدون علامت واژن باید به سرعت بررسی شود.

10. آمدن چرک از واژن نشانه چیست؟

آمدن چرک، از علایم عفونت داخلی زنان است. ترشح سفید و درشت (عفونت مخمر)، ترشح خاکستری یا زرد همراه با بوی ماهی (واژینوز باکتریایی) و ترشح سبز و زرد، مانند چرک و کف آلود (عفونت مقاربتی) از مهم ترین علایم ترشح و چرکی عفونت واژن هستند.

علت اصلی عفونت واژن چیست؟

علت عفونت مکرر واژن چیست؟ عفونت های واژن می توانند به دلیل رشد باکتری ها، قارچ ها، انگل ها یا ویروس ها در داخل واژن و فرج (ناحیه اطراف واژن) ایجاد شوند. برخی از این موارد به طور معمول بدون ایجاد مشکل در واژن شما زندگی می کنند. اما و ترشحات رنگی، می تواند بیماری مقاربتی یا رعایت نکردن بهداشت شخصی باشد.

علت عفونت واژن در پریودی، عفونت واژن باعث عقب افتادن پریود میشود؟

آیا عفونت واژینال مانع پریودی میشود یا چرا بعد از پریود عفونت میگیریم؟ عفونت در دوران قاعدگی به ندرت باعث تاخیر در زمان عادت ماهیانه می شود. اما عوارض برخی از داروهای ضد قارچی که برای درمان عفونت تجویز می شود، مانند کلوتریمازول، شامل خارش، سوزش و التهاب واژن و تغییر در زمان قاعدگی است. علاوه بر پریود، ممکن است لکه بینی بعد از رابطه جنسی یا قبل از عادت ماهیانه باشد..

برای درمان کامل خشکی پوست و برای بیماران پسوریازیس ، استفاده از سرم آبرسان ویتابلا برای رطوبت رسانی پیشنهاد میشود.

درمان خانگی عفونت  واژن

واژینوز باکتریال، آتروفی واژنی و تریکومونیازیس از جمله عفونت هایی هستند که حتما باید تحت نظر پزشک درمان شوند. اما برای درمان عفونت های قارچی واژن می توانید از روش های درمان خانگی کمک بگیرید. طب سنتی هم برای درمان عفونت واژینال روش هایی توصیه می کند.

برای مثال شیاف های واژینال سیاه دانه، ترکیبی از عسل و سیاهدانه هستند و به خاطر آنتی باکتریال بودن عسل، در زمره ی آنتی بیوتیک های قوی جهت درمان عفونت به کار می روند. برای درمان ترشحات زرد رنگ واژن در طب سنتی برخی روش های دیگر مثل نشستن در سرکه طبیعی هم پیشنهاد می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برای عفونت قارچی واژن چه قرصی بخوریم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برای عفونت قارچی واژن چه قرصی بخوریم"، کلیک کنید.